Een wonderbaarlijke tocht terug in de tijd, dwars door de aardbodem...
We hebben schrijver Nikki Dekker uitgenodigd om een aantal weken te verblijven in De Groote Peel. Ze verdiepte zich (letterlijk) in de bodem en ontdekte daar een totaal andere wereld. In Graafdier neemt ze je mee die wereld in, steeds dieper, steeds verder het verleden in. In fascinerende verhalen komen we grote levensvragen en kleine kriebeldieren tegen, de ruilverkaveling, het oerrund, de uitvinding van de klok en zelfs walvissen en reuzenhaaien van 5 miljoen jaar geleden, toen Brabant nog een zeebodem was.
De rijkdom aan natuur in Noord-Brabant is fantastisch, maar roept ook vragen op. Hoe gaan we om met die natuur? Wat is onze relatie tot de aarde en de grond onder onze voeten? Niet alleen Nikki verrichte als writer in residence literair graafwerk, ook de kunstenaars die bijdragen aan groepstentoonstelling Soils in het Van Abbemuseum (te bezoeken van 15 juni t/m 24 november 2024) gingen op onderzoek uit. In hun werk laten ze op verschillende manieren zien hoe we een relatie aangaan met de aarde én elkaar. Wat betekent grond als metafoor en materie voor onszelf, voor cultureel erfgoed, voor landbeheer, hoe kunnen we traditionele kennis doorgeven?
Nikki's tweede roman Graafdier is een onderzoek, een tijdreis en een doeboek voor iedereen die nieuwsgierig is naar de wereld om zich heen. Het boek wordt eind september gepresenteerd in het Van Abbemuseum, als onderdeel van Soils.
Deze residentie en publicatie kwamen tot stand in een jaarlijkse samenwerking met het Cultuurfonds Noord-Brabant, en dit jaar in met het Van Abbemuseum en uitgeverij De Bezige Bij.
Nikki Dekker (1989) is schrijver en radiomaker. Haar debuutroman diepdiepblauw (De Bezige Bij 2022) werd bekroond met het CCS Crone Stipendium en genomineerd voor een Bronzen Uil en De Boon. De Volkskrant riep haar uit tot 'literair talent van 2023'. Eerder publiceerde Nikki essays en poëzie in haar chapbook een voorwerp dat nog leeft (Wintertuin 2018). Ze maakte radiodocumentaires voor NTR en VPRO en schreef het scenario voor fictiepodcastserie De Brandstapel. Nikki schrijft daarnaast columns voor Vroege Vogels en zit in de redactie van literair tijdschrift Tirade.
"diepdiepblauw mag dan wel associatief en dromerig zijn van structuur, maar Dekker is helder, scherp en precies in haar formuleringen. diepdiepblauw is juist een betoog tegen het enkele verhaal, een pleidooi voor dubbele sporen en een tentoonstelling van Schrödinger katten, dingen die tegelijkertijd waar en onwaar kunnen zijn. (...) Ze is twee mensen tegelijk: schrijver en personage, lesbisch en hetero, een autobiograaf en een fantast." - De Groene Amsterdammer over Nikki Dekker.